lørdag 18. februar 2012

Glutenfrie fastelavensboller

I morgen er det fastelavn, men da vi reiser på en aldri så liten Harrytur i morgen så la jeg bakingen til denne lørdagskveld.

Dette er hva du trenger:

1 beger kesam
3 dl varmt vann
2 ss fiberhusk
70 g jyttemel
50 g gjær
6 ss smeltet smør
1/2 ts salt
1 1/2 dl sukker
1 ts kardemomme
1 pakke med fint glutenfritt mel

Rør inn kesam med det varme vannet. Tilsett fiberhusk og jyttemel og la dette gå i kjøkkenmaskin i ca 6-8 min.
Tilsett gjær, smør, salt, sukker, kardemomme og mel. Dette eltes godt og settes til heving i 30 min.

Ta litt olje på hendene og trill ut deigen og del i boller. Legg de på bakepapir på stekeplate og la de etterheve i 30 min. Sett stekeovnen på 225 grader.


Pensle bollene med egg og stek de midt i ovnen i ca 12-15 min. til de er gylne.
Avkjøles på rist før de deles i to.


Kremen:

3 dl. kremfløte
3 dl. vaniljekrem

Visp kremfløten stiv og bland inn vaniljekremen.
Hvis du ønsker kan du blande inn smakstilsetninger som syltetøy, sjokolade eller hva som måtte friste.
Legg kremen på bundene for så å legge på toppene. Dryss med siktet melis tilslutt.


Her var jeg litt for rask... kremen som i utgangspunktet var deilig kremete, ble litt mer flytende da bollene fortsatt var litt varme.
Men godt var det likevell!

Deilig :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar