mandag 5. mars 2012

Glutenfri Sjokoladefondant

Dette ble en deilig dessert etter pinnekjøttet...
..gutta ville ha mer av dette, og det varmet jo mammas hjerte :)
jeg selv også tenker at dette ikke ble første og siste gang, for det var virkelig godt.
                                                                    
4-6 stk

100 g mørk sjokolade
100 g smør
100 g sukker
3 egg
3 eggeplommer, ekstra
40 g fint glutenfritt mel

Smelt sjokolade og smør over vannbad.
Pisk sukker, egg og eggeplommer til luftig eggedosis.
Bland sjokoladeblandingen inn i eggedosisen og vend inn siktet mel til slutt.
Hell røren over i små ildfaste former, ca 8 cm i diameter.
Ikke fyll de helt opp til kanten da de kan heve noe i ovnen.
La de stå i en times tid på kjøkkenbenken.
Stek fondantene ved 200 grader i ca. 9-10 minutter, eller til toppen er fast.
De skal ikke stekes helt igjennom, men ha en flytende kjerne.
Størrelsen på formene er av betydning. Er de mindre enn 8 cm
bør de tas ut litt tidligere.
Serveres med en gang, gjerne med et dryss av melis og is eller krem ved siden av.

Her er alt blandet sammen og som man her kan se så har det da vært en litt
nyskjerrig mann å smakt på røra. Smilet han ble bredt og det ble laget godlyder,
så tok det som ett godt tegn allerede der...

Jeg hadde ikke former til dette så jeg tok det jeg hadde som kunne
egne seg til dette.... kaffekopper.

Dette ble resultatet etter første prøve, så jeg er fornøyd jeg...
og det smakte veldig godt... :)

                                                                        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar